Selamat Membaca Sahabatku..

Sunday, October 24, 2010

~~StUdY WeeK~~

hurmmmm..sedar tak sedar dah sampai hujung semester pengajian. Peperiksaan tak sampai seminggu je lagi... 1st paper EDU 3103, memeng mencabar dengan teori yang banyak tu...jadi pika kena study smart bukan study hard. Lagipun, faham-faham jela, bila dah nak exam ni, macam-macam pulak perkara yang jadi, tp fahamilah bahawa itu semua adalah dugaan yang menjara kita erti kesabaran. dan penglaman yang akan mendewasakan kita... jadi kat sini nak bgla skit tips yang mungkin berguna untuk sape yang nak exam..nak pulak dah last minit macam ni kan....

Nota ni saya copy dari http://bijakstudy.com/blog/?p=42
Ini adalah tips pembelajaran yang sempat saya catatkan semasa didalam kuliah yang disampaikan oleh lecturer saya iaitu Dr.Sulaiman ( thankx doc! )

Ini adalah apa yang beliau terangkan mengenai teknik pembelajaran.

1. Katanya tidak ada jalan singkat atau jalan shortcut untuk menjadi pelajar yang cemerlang didalam peperiksaan atau pelajar yang sekadar lulus didalam peperiksaan. Katanya lagi ada perbezaan antara pelajar yang lulus cemerlang dengan pelajar yang cukup-cukup makan sahaja.Tetapi walaupun hasil peperiksaan yang membezakan pelajar-pelajar ini namun mereka tetap ada persamaan yang harus mereka lakukan sebelum peperiksaan. Iaitu ulangkaji.Jadi ulangkaji adalah satu perkara yang mesti dilakukan oleh semua pelajar.

2.Kenapa mesti mengulangkaji?
Untuk mengingati kita terpaksa mengulangkaji sekurang-kurangnya sebanyak 6 kali…tetapi menurut Dr.Sulaiman adalah lebih baik jika kita mengulangkaji mengikut kiraan ganjil iaitu samada 7 kali atau lebih. Beliau menekankan tentang pentingnya mengulangkaji. Ingat betapa pentingnya mengulangkaji.

3. Apa yang perlu dilakukan lagi?
Menuru Dr.Sulaiman lagi semasa mengulangkaji perkara yang paling penting yang mesti dilakukan ialah dengan membuat NOTA PEMBELAJARAN yang paling cantik dan kemas serta mudah difahami. Paling cantik maksudnya bukanlah dengan menambah bunga-bunga atau meletak aksesori tetapi cantik baginya adalah yang paling kreatif yang paling mudah untuk kita mengingatinya. Katanya lagi seelok-eloknya buatkan nota seperti gambarajah atau peta minda untuk memudahkan minda kita mengingatinya. Sebenarnya otak kita akan mudah untuk mengingati dalam masa 24 jam selepas kita mempelajarinya dan dalam masa tersebut kita mestilah membuat ulangkaji kerana selepas masa 24 jam proses dan daya ingatan kita terhadap pelajaran tersebut akan mula menurun, menurun dan terus menurun jika tidak membuat ulangkaji atau ulang imbas.

semoaga berjaya untuk semua.....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...