Selamat Membaca Sahabatku..

Wednesday, August 24, 2011

Mawar Putih untuk Mama...


Kau sinaran bulan
Menyerikan bitang-bintang
Kaulah fajar yang menerbitkan pagi

Kau sirami embun
Menyegarkan pepohonan
Kau bukakan tabir siang untukku

Kau berikan mama
Kasih sayang maha suci
Betapa agungnya
Tiada ternilaikan
Oh mama, oh mamaku
Tiada cinta yang suci
Setulus cintamu

Ku suntingkan mama
Sekuntum mawar putih
Sebagai lambang kesucian cintaku


Assalamualaikum...

Baru nak bagi salam kan. lirik di atas ni, adalah lirik lagu kegemaran saya. 'Mawar putih untuk mama'.. saya tak tahu kenapa, setiap kali mendnegarkan lagu ni, mesti saya sebak dan sedih. liriknya sangat mendalam kata-katanya. hanya yang hebat mampu menhayati lirik lagu ini. saya dah tak ada peluang untuk nyanyikan lagu ni buat ibu saya. tetapi, saya masih boleh kirimkan doan dan pahala amalan kepada arwah ibu saya.

lagu ni pada saya seolah-olah ada maksud yang sangat mendalam dalam diri saya. hanya saya saja yang tahu. tak perlu orang lain tahu. kadang-kadang kata hati membisik kata rindu pada ibu. tapi, takdir juga yang menentukan segalanya. ibu, mama, mak, umi.. semuanya panggilan keramat, hanya dimiliki oleh kaum wanita. dan hanya yang layak sahaja akan mendapat panggilan itu. sunggu suci kan...

berbalik pada cerita mawar putih. mawar puti ni adalah simbol atau lambang kepada kesucian dan ketulusan hati. sangat tulus hati seorang ibu... tiada ternilai kan...tapi, jangan lupa pada abah.. abah juga sanagt suci hatinya. mengerti akan tanggungjawab membesarkan anak, memberi pendidikan yang sempurna dan kasih sayang yang secukupnya kepada anak-anak... alangkah indah dunia jika semua lelaki di dunia ini adalah lelaki yang mengerti akan tanggungjawab mereka...

tika ini, saya menulis dengan linangan air mata. saya tak tahu mengapa malam ni, saya terasa sangat sayu.. sayu mengenangkan apa yang saya sendiri tidak pasti.. biarlah hati ini berkata-kata dan jari ini terus menari.....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...