Selamat Membaca Sahabatku..

Monday, May 27, 2013

praktikum berakhir...

assalmualaikum...

jam dah pukul 2.04 minit pagi... tapi sy still tak boleh tidur..maybe tadi minum kopi banyak kat rumah kak miss kot..hehe.. ok! entry praktikum berakhir... yup, dah seminggu berakhir..maksudnya dah seminggu juga saya di dalam kelas. hurmmm cuba bayangkan, dah hampir 3 bulan di sekolah dok mengajar, tiba2 kena masuk kelas yang 3 jam sehari...bersambung-sambung...tapi tak pe, cekalkan hati kan... :)

ermmm..pengalaman??? ok, pengalaman di sekolah untuk praktikum kali ni sangat banyak!!!! tak boleh nak digambarkan, nak taip pun xlarat jugak..hehe...banyak la kan...nak senang, mcm ni la sy cerita. pengalaman ni boleh dibahagikan kepada beberapa kategori. ceh mcm nak jawab exam pulak. ok saya bahagikan kepada pengurusan, pentadbiran kelas, dan  komunikasi...

ok first dari segi pengurusan. macam biasalah, saya kena tahu uruskan masa untuk masuk ke kelas dan mengajar. then, bila ada lawatan, cepat2 siapkan diri dari segi mental dan fizikal. maklumlah, bila bawak student PK ni, banyak aspek yang kita kenal kawal. yela, murid pendidikan khas, tak sama macam murid normal. :) but i love them!! walaupun saya cuma guru praktikum, tapi saya juga di latih seperti guru lain contohnya siapkan laporan setiap aktviti yang di jalankan dan tahu sistem fail yang perlu ada di dalam organisasi kami.. any question??? :P

kedua..pentadbiran kelas. ni lebih kepada pengurusan tingkahlaku murid di dalam kelas la.. murid ni ada macam2 ragam. so, kita kena pandai tackle la. mcm saya, saya memang terkenal dengan cikgu yang tegas. TEGAs bukan garang taw... ada masa kita kena bertolak-ansur dengan murid. contohnya, saya mengajar PJ untuk murid tahun 6. tahun 6 ni dah mneginjak ke dewasa, jadi mereka lebih suka kalau kita layan deorang macam kawan. so, saya layan deorang macam kawan, tapi masih ada batas. then, deorang akan hormat kita..tapi susah juga nak takel budak2 ni.. hihi

baiklah, yang ketiga ni saya suka..hehe...KOMUNIKASI. fuhh sangat penting la kan.. dengan siapa pun komunikasi ni sangat penting. jadi, di sekolah sebagai guru praktikum saya di latih untuk mempunyai komunikasi yang baik dengan pihak sekolah. maksudnya hubungan komuniaski dengan guru-guru, staff pembantu dan sebagainya. kalau ada yang terasa hati tu, biasa la kan. manusia ni tak semuanya sempurna. kadang-kadang tu, kita ok, tapi orang lain pula yang tak ok. jadi, dalam situasi ni saya merasakan bahawa kita sendiri yang perlu 'mereflek'kan diri untuk jadi lebih baik di mata orang lain..

ok then, sebelum selseai IJAZAH saya ni, saya perlu jalani satu latihan dalam atau INTERNSHIP di sekolah ni. tujuan intern ni adalah untuk menggilap bakat pengurusan guru di skeolah. so, saya dah siapkan beberapa projek untuk sekolah bersama pasangan saya... jd, harapnya, semua akan berjalan lancar... before leave, i would like to thnaks to SRK PUTERA members for helping me a lots when i was there... love you all so much!!!!!



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...